Total de visualitzacions de pàgina:

dimecres, 2 de març del 2011

Usos de les TIC en l'educació

Els recursos tecnològics en els processos densenyament i aprenentatge:  
infraestructures, recursos i metodologies


Infraestructures
A lhora de valorar les infraestructures relacionades amb les TIC de les que disposa un centre és important distingir entre:
  • Accés a xarxes telemàtiques (velocitat de la connexió).

  • Hardware (equips, materials físics)

  • Software (programes, aplicacions).
Infraestructures
Podem distingir diferents tipus dentorns tecnològics en funció de les infraestructures disponibles:
Entorn daula amb Pissarra Digital

  • Ús de les TIC per compartir informació, comentar-la i debatre-la amb tot el grup.

  • La PD consisteix en un ordinador connectat a un projector. Les PD interactives incorporen un taulell interactiu.

  • Es recomana accés a intranet i a Internet.

  • Pot ubicar-se a laula de classe, la biblioteca, laula dinformàtica o una sala polivalent.
Infraestructures
Entorn daula amb ordinadors de suport
  • Poden utilitzar-se portàtils o ordinadors fixes. Els portàtils semmagatzemen en carros mòbils. També es pot utilitzar tablet-PC (portàtils amb pantalla interactiva), PDI o lectors de documents.

  • Pot ubicar-se a laula de classe, la biblioteca, laula dinformàtica o una sala polivalent.
Infraestructures
Entorn de treball per parelles

  • Treball col·laboratiu en petits grups (2 persones).
  • Es requereix PD + ordinador (fixe o portàtil). També poden utilitzar-se portàtils en un carro mòbil, tablet-PC, lector de documents, PDI.

  • Es pot ubicar a laula de classe o a laula dinformàtica
Infraestructures
Entorn de treball individual

  • Ús de lordinador per realitzar treballs individuals. Mitjançant la PD es presenten i debaten amb tot el grup.
  • Es pot utilitzar una PD + portàtils o ordinadors fixes. També es pot utilitzar uordinadors portàtils (propietat de lalumne), tablet-PC, PDI, lectors de documentsetc.

  • Es por ubicar a laula de classe o a laula dinformàtica.
Entorn de treball a casa

  • Ús de lordinador com a eina de treball (individual o col·laboratiu).
  • Requereix disposar dordinador (fixe o portàtil) amb connexió a Internet.

  • Lentorn de treball és la llar.

  • En el cas del docent, al seu entorn de treball personal pot preparar classes i materials, corregir etc.
Recursos
Mitjans densenyament
Cualquier recurso tecnológico que articula en un determinado sistema de símbolos ciertos mensajes con propósitos instructivos
Escudero, 1983
En els mitjans densenyament es poden identificar tres components:

  • Dimensió sintàctica (referit al llenguatge, el sistema simbòlic utilitzat).
  • Dimensió semàntica (connectada amb el contingut del missatge mediat).
  • Dimensió pragmàtica (vinculada a la funció, la forma en què poden ser utilitzats).
Distinció entre mitjà didàctic i recurs educatiu


Mitjà didàctic
Qualsevol material elaborat amb lintenció de facilitar els processos densenyament i aprenentatge. Ex: llibre de text, un material multimèdia per desenvolupar exercicis de químicaetc.
Recurs educatiu
Qualsevol material que, en un context educatiu determinat, sigui utilitzat amb una finalitat didàctica o per facilitar el desenvolupament de les activitats formatives.
Recursos > Mitjans utilitzats en làmbit educatiu

Estretament vinculats a la història dels sistemes escolars.

Lestructura tradicional dels llibres de text respon a una manera dentendre lensenyament com la transmissió de coneixements
Mitjans audiovisuals
(cinema, la televisió i el vídeo)

  • La seva presència en els entorns educativos no és tan massiva como en el cas dels mitjans impresos.

  • Lús de mitjans audiovisuals possibilita diferents formes de representació del coneixement, així com desenvolupar una alfabetització visual per part de lalumnat.

  • La introducció de recursos audiovisuals suposa un increment de la feina del docent a lhora de planificar el procés densenyament.
Dificultats en lús del vídeo a leducació (Sevillano y Bartolomé, 1994):
Recursos > Mitjans utilitzats en làmbit educatiu

Dificultats del mitjà (el cost de les pel·lícules, lequipament i la conservació).

  • Dificultats del professorat (manca de formació tècnica i didàctica).

  • Dificultats del centre (baix nombre
dequips i ubicació allunyada de lentorno destinat a les classes).
(dispositius de tractament automàtic de la informació que permeten produir, gestionar, emmagatzemar i intercanviar la informació).

El seu principal avantatge és la seva gran versatilitat.
No és només un instrument de gestió i treball amb informació i dades, sinó també un mitjà de comunicació.

Els usos didàctics abarquen des de models instructius fins altres en els que es primen els processos de facilitació i mediació.
(correu electrònic, eines de comunicació síncrones i asíncrones, vídeo-conferència, transferència de fitxers, accés a recursos multimèdia i hipertextos, etc).
Visió de lensenyament que sobrepassa els murs de lescola.

Possibilita laprenentatge col·laboratiu més enllà dels límits de la comunitat local.
Grans possibilitats per al desenvolupament duna metodologia daprenentatge basada en la investigació.
 
Tipus daplicació
Quines competències es pretén desenvolupar?
  • Importància de comprendre i saber utilitzar diferents codis de representació (llenguatges).
Cuantos más sistemas de representación posea una persona más formas tendrá para representar los problemas que se le presenten y, consecuentemente, más fácil será para ese sujeto encontrar la solución.
Tipus dús de les TIC
Ús transmissor reproductor

  • Els materials sutilitzen com la font principal del que sensenya (centralització de la selecció i organització dels continguts. Disseny linial).

  • Docents i estudiants com a consumidors dinformació.

  • Es potencia un aprenentatge memorístic o ladquisició de rutines cognitives (realització dexercicis, aplicació de fòrmules...)

  • Preocupació pels resultats (observables i mesurables).
Tipus dús de les TIC
Ús pràctic / situacional

  • Subjectes sapropien dels materials per utilitzar-los segons els seus interessos i necessitats.

  • Les tasques plantejades són obertes, tenen en compte les dimensions contextuals i processuals de lensenyament.

  • Desenvolupament de problemes/projectes que no tenen una única solució ni una única forma de resoldrels.
Tipus dús de les TIC
Ús crític / transformador

  • Relació estreta i simultània entre teoria i pràctica.

  • Els mitjans sutilitzen com elements danàlisi, reflexió, crítica i transformació de pràctiques densenyament i de missatges portadors de valors no desitjats.

  • Alumnes i professors són considerats com a éssers analítics, reflexius, constructors i transformadors de pràctiques i informacions.
Comunicació i Interacció Educativa
Les TIC en làmbit educatiu
Reaccions dels centres docents per adaptar-se a les TIC i al nou context cultural (Aviram, 2002):
Escenari tecnòcrata

  • La introducció de les TIC consisteix en realitzar petits ajustos.

  • Una 1ª fase de lalfabetització digital se centra en aprendre SOBRE les TIC (ensenyament instrumental).

  • La següent fase es basa en aprendre DE les TIC (utilització dalguns programes per al tractament de continguts).

Escenari reformista

  • Es desenvolupen activitats per aprendre SOBRE les TIC (ensenyament de programes), així com per aprendre DE les TIC (ensenyament de continguts).

  • Sintrodueixen nous mètodes densenyament/aprenentatge constructivistes que contemplen lús de les TIC como instrument cognitiu (aprendre AMB les TIC).

  • Usos per a una educació menys instructiva: cerca dinformació, simulacions, etc. en la que sinclouen activitats de tipus interdisciplinar i col·laborativesç

Escenari holístic

  • Els centres desenvolupen una profunda reestructuració de tots els seus elements.

  • Les TIC sutilitzen per activitats que duna altra manera no podrien fer-se (activitats col·laboratives a distància, ús de xarxes socials, e-learningetc.)
() estas nuevas tecnologías aparte de producir unos cambios en la escuela producen un cambio en el entorno y, como la escuela lo que pretende es preparar a la gente para este entorno, si éste cambia, la actividad de la escuela tiene que cambiar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada