Els recursos tecnològics en els processos d’ensenyament i aprenentatge:
infraestructures, recursos i metodologies
Infraestructures
A l’hora de valorar les infraestructures relacionades amb les TIC de les que disposa un centre és important distingir entre:
- Accés a xarxes telemàtiques (velocitat de la connexió).
- Hardware (equips, materials físics)
- Software (programes, aplicacions).
Infraestructures
Podem distingir diferents tipus d’entorns tecnològics en funció de les infraestructures disponibles:
Entorn d’aula amb Pissarra Digital
- Ús de les TIC per compartir informació, comentar-la i debatre-la amb tot el grup.
- La PD consisteix en un ordinador connectat a un projector. Les PD interactives incorporen un taulell interactiu.
- Es recomana accés a intranet i a Internet.
- Pot ubicar-se a l’aula de classe, la biblioteca, l’aula d’informàtica o una sala polivalent.
Infraestructures
Entorn d’aula amb ordinadors de suport
- Poden utilitzar-se portàtils o ordinadors “fixes”. Els portàtils s’emmagatzemen en carros mòbils. També es pot utilitzar tablet-PC (portàtils amb pantalla interactiva), PDI o lectors de documents.
- Pot ubicar-se a l’aula de classe, la biblioteca, l’aula d’informàtica o una sala polivalent.
Infraestructures
Entorn de treball per parelles
- Treball col·laboratiu en petits grups (2 persones).
- Es requereix PD + ordinador (fixe o portàtil). També poden utilitzar-se portàtils en un carro mòbil, tablet-PC, lector de documents, PDI.
- Es pot ubicar a l’aula de classe o a l’aula d’informàtica
Infraestructures
Entorn de treball individual
- Ús de l’ordinador per realitzar treballs individuals. Mitjançant la PD es presenten i debaten amb tot el grup.
- Es pot utilitzar una PD + portàtils o ordinadors “fixes”. També es pot utilitzar uordinadors portàtils (propietat de l’alumne), tablet-PC, PDI, lectors de documents…etc.
- Es por ubicar a l’aula de classe o a l’aula d’informàtica.
Entorn de treball a casa
- Ús de l’ordinador com a eina de treball (individual o col·laboratiu).
- Requereix disposar d’ordinador (fixe o portàtil) amb connexió a Internet.
- L’entorn de treball és la llar.
- En el cas del docent, al seu entorn de treball personal pot preparar classes i materials, corregir… etc.
Recursos
Mitjans d’ensenyament
Cualquier recurso tecnológico que articula en un determinado sistema de símbolos ciertos mensajes con propósitos instructivos
Escudero, 1983
En els mitjans d’ensenyament es poden identificar tres components:
- Dimensió sintàctica (referit al llenguatge, el sistema simbòlic utilitzat).
- Dimensió semàntica (connectada amb el contingut del missatge mediat).
- Dimensió pragmàtica (vinculada a la funció, la forma en què poden ser utilitzats).
Distinció entre mitjà didàctic i recurs educatiu
Mitjà didàctic
Qualsevol material elaborat amb l’intenció de facilitar els processos d’ensenyament i aprenentatge. Ex: llibre de text, un material multimèdia per desenvolupar exercicis de química…etc.
Recurs educatiu
Qualsevol material que, en un context educatiu determinat, sigui utilitzat amb una finalitat didàctica o per facilitar el desenvolupament de les activitats formatives.
Recursos > Mitjans utilitzats en l’àmbit educatiu
Estretament vinculats a la història dels sistemes escolars.
L’estructura tradicional dels llibres de text respon a una manera d’entendre l’ensenyament com la transmissió de coneixements
Mitjans audiovisuals
(cinema, la televisió i el vídeo)
- La seva presència en els entorns educativos no és tan massiva como en el cas dels mitjans impresos.
- L’ús de mitjans audiovisuals possibilita diferents formes de representació del coneixement, així com desenvolupar una alfabetització visual per part de l’alumnat.
- La introducció de recursos audiovisuals suposa un increment de la feina del docent a l’hora de planificar el procés d’ensenyament.
Dificultats en l’ús del vídeo a l’educació (Sevillano y Bartolomé, 1994):
Recursos > Mitjans utilitzats en l’àmbit educatiu
Dificultats del mitjà (el cost de les pel·lícules, l’equipament i la conservació).
- Dificultats del professorat (manca de formació tècnica i didàctica).
- Dificultats del centre (baix nombre
d’equips i ubicació allunyada de l’entorno destinat a les classes).
(dispositius de tractament automàtic de la informació que permeten produir, gestionar, emmagatzemar i intercanviar la informació).
El seu principal avantatge és la seva gran versatilitat.
No és només un instrument de gestió i treball amb informació i dades, sinó també un mitjà de comunicació.
Els usos didàctics abarquen des de models instructius fins altres en els que es primen els processos de facilitació i mediació.
(correu electrònic, eines de comunicació síncrones i asíncrones, vídeo-conferència, transferència de fitxers, accés a recursos multimèdia i hipertextos, etc).
Visió de l’ensenyament que sobrepassa els murs de l’escola.
Possibilita l’aprenentatge col·laboratiu més enllà dels límits de la comunitat local.
Grans possibilitats per al desenvolupament d’una metodologia d’aprenentatge basada en la investigació.
Tipus d’aplicació
Quines competències es pretén desenvolupar?
- Importància de comprendre i saber utilitzar diferents codis de representació (llenguatges).
Cuantos más sistemas de representación posea una persona más formas tendrá para representar los problemas que se le presenten y, consecuentemente, más fácil será para ese sujeto encontrar la solución.
Tipus d’ús de les TIC
Ús transmissor – reproductor
- Els materials s’utilitzen com la font principal del que s’ensenya (centralització de la selecció i organització dels continguts. Disseny linial).
- Docents i estudiants com a consumidors d’informació.
- Es potencia un aprenentatge memorístic o l’adquisició de rutines cognitives (realització d’exercicis, aplicació de fòrmules...)
- Preocupació pels resultats (observables i mesurables).
Tipus d’ús de les TIC
Ús pràctic / situacional
- Subjectes s’apropien dels materials per utilitzar-los segons els seus interessos i necessitats.
- Les tasques plantejades són obertes, tenen en compte les dimensions contextuals i processuals de l’ensenyament.
- Desenvolupament de problemes/projectes que no tenen una única solució ni una única forma de resoldre’ls.
Tipus d’ús de les TIC
Ús crític / transformador
- Relació estreta i simultània entre teoria i pràctica.
- Els mitjans s’utilitzen com elements d’anàlisi, reflexió, crítica i transformació de pràctiques d’ensenyament i de missatges portadors de valors no desitjats.
- Alumnes i professors són considerats com a éssers analítics, reflexius, constructors i transformadors de pràctiques i informacions.
Comunicació i Interacció Educativa
Les TIC en l’àmbit educatiu
Reaccions dels centres docents per adaptar-se a les TIC i al nou context cultural (Aviram, 2002):
Escenari tecnòcrata
- La introducció de les TIC consisteix en realitzar petits ajustos.
- Una 1ª fase de l’alfabetització digital se centra en aprendre SOBRE les TIC (ensenyament instrumental).
- La següent fase es basa en aprendre DE les TIC (utilització d’alguns programes per al tractament de continguts).
Escenari reformista
- Es desenvolupen activitats per aprendre SOBRE les TIC (ensenyament de programes), així com per aprendre DE les TIC (ensenyament de continguts).
- S’introdueixen nous mètodes d’ensenyament/aprenentatge constructivistes que contemplen l’ús de les TIC como instrument cognitiu (aprendre AMB les TIC).
- Usos per a una educació menys instructiva: cerca d’informació, simulacions, etc. en la que s’inclouen activitats de tipus interdisciplinar i col·laborativesç
Escenari holístic
- Els centres desenvolupen una profunda reestructuració de tots els seus elements.
- Les TIC s’utilitzen per activitats que d’una altra manera no podrien fer-se (activitats col·laboratives a distància, ús de xarxes socials, e-learning…etc.)
(…) estas nuevas tecnologías aparte de producir unos cambios en la escuela producen un cambio en el entorno y, como la escuela lo que pretende es preparar a la gente para este entorno, si éste cambia, la actividad de la escuela tiene que cambiar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada